Toimiva pohjaratkaisu suunnitellaan asukkaita varten

Uutiset 04.01.2024

Kodin toimiva pohjaratkaisu syntyy JM Suomi Oy:n toiminta-ajatuksesta: tunne asiakkaasi. Se kertoo kokemuksesta, hyvin suunnitelluista neliöistä, yhteistyöstä, laadusta ja päivänvalosta. ”Kun koti on kuin itselle tehty, siitä voi olla ylpeä”, projektinjohtaja Petteri Karling sanoo.

JM-kotien suunnittelu nojaa pitkään kokemukseen ja tietoon. JM Suomi on aluekehittäjä, joka toteuttaa kokonaisia asuinalueita asukkaiden toiveisiin ja tarpeisiin.

”Projektikehityksemme lähtökohtana on malli, joka antaa suuntaa siitä, millaisia koteja ja asuinympäristöjä kehitämme millekin alueelle. Tunnemme asiakkaamme ja tiedämme, mitä he haluavat. Kiitos kuuluu koko tiimille suunnittelusta myyntiin”, Karling kertoo. 

”Jos se toimii paperilla, se toimii käytännössä”

Asiakas näkee uuden kotinsa yleensä ensimmäistä kertaa pohjapiirroksena – viivoina, linjoina, symboleina, neliöinä ja mittakaavoina. Pohjapiirros näyttää tilojen ja ikkunoiden sijoittelun, ilmansuunnat sekä kodin toiminnallisen suunnittelun. Pohjapiirros tekee näkyväksi myös osaamisen ja tyylitajun. 

”Hyvän pohjaratkaisun näkee piirustuksista. Jos se ei toimi niin sanotusti paperilla, se ei yleensä toimi käytännössä. Ja toisinpäin: jos se toimii paperilla, se toimii myös käytännössä”, Karling sanoo.

”Pohjapiirros perustuu tietoon asiakkaiden toiveista ja tilatarpeista. Tämän pohjalta tehdään kohdekohtainen tilaohjelma, joka käynnistää suunnittelutyön. Teemme yhteistyötä kokeneiden arkkitehtien ja muiden asuntosuunnittelijoiden kanssa, joiden kynänjälkeä arvostamme ja joilla on samat arvot kuin meillä.”  

”Paikallavalettu välipohja mahdollistaa vaihtoehtoisia ratkaisuja”

Hyvä asuntopohja on tasapainoisesti mitoitettu ja mittakaavaltaan sekä kalustettavuudeltaan toimiva. Hyvässä pohjassa kiintokalusteet ja muut yksityiskohdat sijaitsevat käytännöllisissä paikoissa. Pohjaratkaisun hahmottamista ja huonekalujen sijoittelua helpottavat asunnon 3D-visualisointi mallinnettuine kuvineen sekä esittelyasunnot. 

”Pallottelemme vaihtoehtoja suunnittelutiimin ja oman sisäisen arviointiryhmämme kanssa niin kauan, että saamme mahdollisimman hyvän ratkaisun. Teknisesti tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kaikki hyvän kodin elementit ovat oikeilla paikoillaan. Siksi esimerkiksi eteiskalusteet eivät voi löytyä vasta olohuoneen puolelta tai jääpakastinkaappi eteiskalusteen yhteydestä. Kuuntelemme asuntomyyjiämme, joilta saamme arvokasta palautetta suunnittelua varten”, Karling kertoo.

JM-kotien teknisiksi rakenteiksi on valittu ratkaisuja, jotka rajoittavat mahdollisimman vähän asuntosuunnittelua. Paikalla valetut välipohjat mahdollistavat vapaamman suunnittelun keittiöiden ja kylpyhuoneiden sijainneille ja muodoille verrattuna yleisesti rakennusalalla käytettyihin elementtirakenteisiin välipohjiin sekä kylpyhuone-elementteihin. 

”Lisäksi paikallavaletuilla välipohjilla saavutetaan parempi huoneistojen välinen ääneneristävyys, korkeammat asuinhuonetilat sekä visuaalisesti näyttävämmät katot ilman elementtien välisiä teknisiä saumoja”, Karling lisää.

Petteri Karling leaning against a wall and smiling.

”Tunnemme alueemme ja asukkaamme. Meillä koko rakennusprojekti on hallussa kaavoituksesta ja suunnittelusta kotien luovutukseen”, Petteri Karling sanoo.

”On selvää, että hyvät asuntopohjat vetävät puoleensa”

Asuntojen neliöiden sijoittelu on kuin haastavan palapelin kokoamista. Kun kaikki loksahtaa paikoilleen, koti on asukkailleen mieluisa ja toimiva. 

”Yhdellä alueella toivotaan kompaktia kaksiota, toisella arvostetaan kodin väljyyttä. Toiminnallisesti huonosti suunniteltu yksiö ilman parveketta tai iso kolmio ilman erillis-wc:tä ovat pääosin myynnin esteitä, samoin tietyissä kohteissa saunattomuus. Jollekin asiakkaalle hyvä pyöränhuoltotila tai harraste- ja kuntoilutila voi olla se lisäarvo, joka ratkaisee päätöksen asunnon ostosta”, Karling sanoo.

”Monipuolinen asuntokanta palvelee erilaisia asiakkaita. Kun pohja on hyvin suunniteltu, muutto kolmiosta kaksioon voi yllättää myönteisesti toimivuudellaan, vaikka neliöt vähenevät. On selvää, että hyvät asuntopohjat vetävät eniten puoleensa.”

Osalle asukkaista on tärkeää, että kodit joustavat ja muuntuvat myös elämäntilanteen mukaan – esimerkiksi silloin, kun perheeseen tulee lapsia tai lapset muuttavat omilleen. Siksi asuntopohjista löytyy vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat kaksion muuttamisen kolmioksi tai kolmion neljän huoneen kodiksi – tai toisin päin.

”Asuntojen suunnittelussa huomioidaan tontin ominaisuudet”

Yksi JM-kotien toimivien pohjaratkaisujen kohokohta on päivänvalon määrä, mikä on tärkeä asumisviihtyisyyden tekijä. Parhaimmillaan päivänvalo tulee vastaan heti eteisessä.

”Suomalaisen rakennusasetuksen mukaan huonetilassa tulee olla ikkunaa 10 prosenttia lattiapinta-alasta. JM-kodeissa ikkunapintojen määrä on jopa yli 20 prosenttia”, Karling kertoo. 

Kodin päivänvalo syntyy lasipinnoista, ikkunoiden sijoittelusta ja koosta sekä lasitetuista parvekkeista. Osassa JM-kotien parvekkeista on laadukkaat Profin-liukuovet, jotka yhdistävät sisä- ja ulkotilat yhdeksi viihtyisäksi kokonaisuudeksi tarjoten valoa ja vuodenajan mukaan vaihtuvia maisemia.  

”Asuntojen suunnittelussa otetaan aina huomioon tontin ominaisuudet. Mikäli kohteen sijainti on luonnonläheinen ja tarjolla on vaikkapa merinäköaloja tai kallioluontoa, se näkyy ikkunoiden sijoittelussa.”

”Koko projekti on hallussa suunnittelusta luovutukseen”

Laatu syntyy monen tekijän summana. JM:n tapaan toimia kuuluu tekeminen yhdellä tavalla hyväksi havaittuja ratkaisuja hyödyntämällä. Vakioitu malli sisältää jatkuvan kehittämisen, joka synnyttää positiivisen kierteen. 

”Pääsääntöisesti kaavoitamme itse kokonaisia alueita, jolloin voimme suunnitella meille soveltuvat asuinrakennukset asuntotyyppeineen. Mikäli tontti on jo valmiiksi kaavoitettu, analysoimme aina, soveltuuko se JM-kotien suunnitteluun”, Karling toteaa.

”On hienoa päästä suunnittelemaan ja tekemään koko projekti alusta loppuun. Olen saanut asiakkaalta palautetta, että kyllä meille tulee hienot asunnot, kun projektijohtajakin on niin ylpeä kohteesta. Se kertoo siitä, että asiakkailla ja JM:llä on samat arvot”, Karling sanoo hymyillen.