KotiOta yhteyttäUsein kysyttyjä kysymyksiäMuuton jälkeen
Muuton jälkeen
Kysymyksiä ja vastauksia muuttoon ja sen jälkeiseen aikaan liittyen
Nikkariapu ja NKI
Mitä on nikkariapu?
Uuteen kotiin heti valmistumisen jälkeen muuttavat asukkaat voivat varata kahden tunnin nikkariavun.
Nikkariapu sisältää esimerkiksi lamppujen, hyllyjen ja koukkujen asennusta. Palvelu on saatavilla asuntojen valmistumista seuraavien viikkojen aikana.
Lähetämme tarkemmat ohjeet nikkariavun varaamisesta lähempänä muuttoa.
Miten JM varmistaa asiakastyytyväisyyden?
JM Suomi on vuodesta 2009 lähtien osallistunut JM-konsernin toteuttamaan asiakastyytyväisyystutkimukseen NKI:hin (NKI = Nöjd Kund Index). Tutkimus kattaa Ruotsissa ja Norjassa lähes koko rakennusalan, ja Suomessa saatuja tuloksia voidaan suoraan verrata naapurimaiden rakennuttajien tuloksiin.
NKI-kysely on kaksiosainen. Ensimmäinen kysely lähetetään sähköpostitse noin kaksi kuukautta asunnon valmistumisen jälkeen, ja sen avulla kartoitetaan ensivaiheen asiakaskokemusta. Toinen kysely toimitetaan, kun vuosikorjaukset on saatu päätökseen. Tämä jälkimmäinen kysely mittaa pidempiaikaista asiakastyytyväisyyttä ja kokemusta asumisen ajalta.
Toivomme, että käytät hetken aikaa vastataksesi kyselyihin, palautteesi on meille erittäin arvokasta.
Osakekirjat
Milloin saan osakekirjani?
Yhtiön osakeluettelo on sähköisessä Maanmittauslaitoksen ylläpitämässä huoneistotietojärjestelmässä. Yksittäisen osakehuoneiston omistus rekisteröidään huoneistotietojärjestelmään. Paperisia osakekirjoja ei paineta.
Kun taloyhtiön hallinto on siirtynyt ostajille (hallinnonluovutuskokouksen jälkeen), RS-pankki tekee ilmoituksen asuntojen omistustietojen kirjaamiseksi viralliseen huoneistotietojärjestelmään. Ilmoitus tehdään JM Suomi Oy:n suostumuksella.
Siihen asti, kunnes osakehuoneistot on merkitty viralliseen rekisteriin ja osakekirjat on siirretty sinne, käytetään väliaikaisesti RS5-todistusta osakekirjan sijaan.
Vikailmoitukset ja vastuut
Miten teen vikailmoituksen?
Vikailmoitukset tehdään kiinteistöhuoltoon tai isännöitsijälle.
Yhteystiedot löydät asuntoon jaetusta yhteystietolomakkeesta sekä rappukäytävän ilmoitustaululta.
Jos kyseessä on välitöntä reagointia vaativa vika (esimerkiksi vesivuoto tai sähkövika), ota aina heti yhteyttä kiinteistön huoltoyhtiöön.
Asunnon kodinkoneita koskevat viat ilmoitetaan suoraan valmistajan asiakaspalveluun. Valmistajien yhteystiedot löytyvät Kodinkansiosta.
Jos et ole varma, kenelle vikailmoitus kuuluu, ota yhteyttä huoltoyhtiöön. He välittävät asian tarvittaessa eteenpäin isännöitsijälle tai JM Suomelle.
Kuka vastaa mistäkin taloyhtiössä?
Isännöitsijä vastaa taloyhtiön hallinnosta ja arjen sujuvuudesta. Ota yhteyttä isännöitsijään seuraavissa kysymyksissä: taloudelliset kysymykset, kuten vastike- ja käyttömaksut, järjestyssäännöt ja niiden noudattaminen ja yhteisten tilojen käytettävyys.
Isännöintitoimiston yhteystiedot löydät asuntoosi jaetusta yhteystietolomakkeesta ja ilmoitustaululta rappukäytävässä.
Huoltoyhtiö vastaa taloyhtiön arkisista kunnossapito- ja huoltotöistä. Huoltoyhtiöllä on ympärivuorokautinen päivystys kiireellisille vikatilanteille.
Huoltoyhtiö vastaa myös kaikista talon teknisistä asioista.
Huoltoyhtiön tiedot löydät asuntoosi jaetusta yhteystietolomakkeesta ja ilmoitustaululta rappukäytävässä.
Taloyhtiön hallitus huolehtii yhtiön hallinnosta, kiinteistön ja rakennusten hoidosta ja muusta toiminnasta. Hallituksen tehtävänä on myös huolehtia yhtiön talouden seurannasta ja varmistaa, että osakkaat ja asukkaat saavat ajantasaista ja riittävää tietoa taloyhtiön asioista.
Vuositarkastus
Mitä vuositarkastuksessa tapahtuu?
Vuositarkastus tehdään taloyhtiössä ja asunnoissa asuntokauppalain mukaisesti aikaisintaan 12 kuukauden ja viimeistään 15 kuukauden kuluttua rakennuksen käyttöönotosta. Vuositarkastuksen yhteydessä todetaan asunnoissa ja asuntoyhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvissa kiinteistön osissa havaitut virheet.
Vuositarkastusta varten voit jo asumisen aikana listata asunnon vikoja ja puutteita, jotka eivät ole asumista haittaavia. Pyrimme keräämään havainnot vuositarkastusta varten sähköisesti, mutta ne voi ilmoittaa meille myös paperisella lomakkeella.
Vuositarkastuksen lähestyessä JM Asiakaspalvelu on sinuun yhteydessä ja toimittaa tarkemmat ohjeet sähköpostitse.
© JM Suomi OY 2025
Yritystunnus 1974161-8
Välitämme yksityisyydestäsi.
Siksi haluamme hyväksyntäsi henkilötietojesi käsittelyyn. Käytämme evästeitä ja kolmannen osapuolen palveluita (Youtube ja Google Maps) muun muassa parantaaksemme verkkosivustomme toimintoja.
tai valitse