Vikailmoitukset ja vuositarkastus

Vikailmoitukset

Vikailmoitukset asunnosta tehdään aina isännöitsijän tai huoltoyhtiön kautta.

Isännöitsijä huolehtii taloyhtiön hallinnosta ja arjen sujuvuudesta. Taloudelliset kysymykset, kuten vastike- ja käyttömaksut voi osoittaa isännöitsijälle. Isännöitsijä vastaa myös taloyhtiön yhteisistä arkisista asioista, kuten järjestyssääntöjen noudattamisesta tai yhteisten tilojen käytettävyydestä. Isännöitsijän tiedot löydät asuntoosi jaetusta yhteystietolomakkeesta ja ilmoitustaululta rappukäytävässä.

Huoltoyhtiö vastaa taloyhtiön arkisista kunnossapito- ja huoltotöistä. Huoltoyhtiöllä on ympäri vuorokautinen päivystysvastuu kiireellisille vikatilanteille. Kaikissa välitöntä reagointia vaativissa tapauksissa, kuten vesivahinko tai ovenavaus, ole yhteydessä kiinteistösi huoltoyhtiöön. Huoltoyhtiön tiedot löydät asuntoosi jaetusta yhteystietolomakkeesta ja ilmoitustaululta rappukäytävässä. Jos olet epävarma mille taholle vikailmoitus kuuluu, ole yhteydessä huoltoyhtiöön. Huoltoyhtiö välittää asian tarvittaessa isännöitsijälle tai JM Suomelle.

Huoltoyhtiö vastaa myös kaikista talon teknisistä asioista. Isännöitsijän Premis-asukasportaalista löydät vastuunjaon, josta voit tarkistaa mikä asia kuuluu osakkaan ja mikä taloyhtiön vastuulle. Vastuunjako löytyy Premiksestä kohdasta Palvelut – Vastuunjako.


Asunnon kiinteitä koneita (esimerkiksi astianpesukone ja kylmälaitteet) koskevat vikailmoitukset tehdään suoraan valmistajan asiakaspalveluun. Valmistajat yhteystietoineen löytyvät Premis-asukasportaalista.

Jos huomaat asunnossasi JM Suomen vastuulle kuuluvan vian, ilmoita havainnostasi JM Suomen asiakaspalvelun sähköpostiin. Vikailmoituksessa on hyvä kertoa seuraavat asiat: kuvaus havaitusta viasta, taloyhtiön nimi, asunnon numero ja valokuva havainnosta. Asiakaspalvelumme ohjaa asian eteenpäin oikealle vastuuhenkilölle. Huomioithan, että pienemmät, asumista haittaamattomat virheet, voidaan siirtää korjattavaksi vuositarkastuksen yhteydessä.

JM Suomen asiakaspalvelun yhteystiedot: asiakaspalvelu@jmoy.fi , puh. 020 743 0775 (ma-pe 9-15)

Vuositarkastus

Vuositarkastus tehdään taloyhtiössä ja asunnoissa asuntokauppalain mukaisesti aikaisintaan 12 kuukauden ja viimeistään 15 kuukauden kuluttua rakennuksen käyttöönotosta. Vuositarkastuksen yhteydessä todetaan asunnoissa ja asuntoyhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvissa kiinteistön osissa havaitut virheet.

Vuositarkastusta varten voit jo asumisen aikana listata asunnon vikoja ja puutteita, jotka eivät ole asumista haittaavia. Pyrimme keräämään havainnot vuositarkastusta varten sähköisesti, mutta ne voi ilmoittaa meille myös paperisella lomakkeella.

Tarkastaessasi asuntoa kannattaa huomioida seuraavat asiat:

  • Tarkasta asuntosi huolellisesti, jotta kaikki vuosikorjauksiin kuuluvat viat tulevat tietoomme viimeistään tässä vaiheessa. Otathan huomioon, että kirjaat myös kaikki JM Suomi Oy:n kanssa mahdollisesti avoimena olevat asiat. 
  • Mikäli et viimeistään vuositarkastuksen yhteydessä ilmoita vuosikorjauksiin kuuluvasta virheestä, menetät asuntokauppalain mukaisen oikeudenmyöhemmin vedota sellaiseen virheeseen, joka olisi pitänyt havaita viimeistään vuositarkastuksessa.
  • Vuositarkastuslomake tulee palauttaa, vaikka mitään huomautettavaa ei löytyisikään. Mikäli lomaketta ei palauteta ajallaan, katsotaan, ettei asunnossa ole vuositarkastukseen kuuluvia havaintoja. Jos ilmoitettavia havaintoja ei ole, kirjoita kuvauskenttään ’’ei huomautettavaa’’.

 

Vuositarkastuksen lähestyessä yhtiössäsi saat asiasta tarkempaa tietoa sähköpostitse.

Kaikissa kysymyksissä voit olla aina yhteydessä JM Suomen asiakaspalveluun, asiakaspalvelu@jmoy.fi.