JM Suomi tarjoaa ensimmäisenä Suomessa Joutsenmerkittyjä kerrostalokoteja omistusasumiseen

News 17.1.2018 10.15

Vastedes kaikki JM Suomen omaperusteisesti eli alusta loppuun itse toteuttamat kerrostalokodit rakennetaan pohjoismaisen ympäristömerkin Joutsenmerkin kriteerien mukaisesti. Siirtyminen kestävään Joutsenmerkki-rakentamiseen koskee koko JM Ab -konsernia, joka toimii myös muissa Pohjoismaissa. Joutsenmerkki-omistusasuntojen kautta tavoitteena on tehdä konsernin monivuotinen työ puhtaan ympäristön ja kestävän asumisen puolesta näkyvämmäksi asukkaille ja ottaa jalansija kestävän asumisen markkinajohtajana.

JM Suomen perusperiaatteena on ottaa rakentamisen ratkaisuissa huomioon, mikä sopii uuden kodin asukkaan tarpeisiin ja toiveisiin. Nyt JM Suomi laajentaa kaikki ratkaisunsa siihen, mikä sopii myös kodin tulevan asukkaan arvoihin.

–      Yhteistyö Joutsenmerkin kanssa tarkoittaa ympäristön kannalta kestäviä valintoja perustuksista talon harjaan asti. Tämä on JM Suomelle luonnollinen askel, jollaista ei ole tässä mittakaavassa vielä nähty rakennusalalla, sanoo Markus Heino, JM Suomen toimitusjohtaja.

JM on ensimmäinen pohjoismainen rakennusyhtiö, joka mukauttaa kaiken omaperustaisen omistusasuntotuotantonsa Joutsenmerkki-kriteeristöön. Ympäristömerkin vaatimusten noudattaminen tarkoittaa, että Joutsenmerkkiä hallinnoiva Ympäristömerkintä – Motiva Services Oy arvioi JM Suomen ympäristötyötä niin ulkoisen ympäristön kuin sisäympäristönkin kannalta.

Ulkoiseen ympäristöön liittyvät muun muassa vähäinen energiankulutus ja rakennusjätteiden käsittely. Sisäympäristön osalta Ympäristömerkintä ottaa huomioon kriteeristönsä mukaisesti esimerkiksi asuintilojen materiaalien valinnan, ilmanvaihtoratkaisut ja päivänvalon pääsyn asuntoihin. Joutsenmerkki-talossa asuminen ei siis ole ainoastaan vastuullinen ja omiin arvoihin sopiva valinta, vaan asukas saa nauttia myös esimerkiksi paremmasta sisäilmasta.

–      On hienoa, että JM Suomen kaltainen iso pohjoismainen rakennusyhtiö haluaa kehittää kestävää rakentamista, jossa ensimmäisenä Suomessa taataan tällä tavoin asunnon ostajalle ympäristöystävälliset ja asukkaalle terveelliset ratkaisut, sanoo Joutsenmerkkiä edustavan Ympäristömerkinnän toimitusjohtaja Petri Väisänen.

Kaikki JM Suomen alusta loppuun itse toteuttamat kerrostalot, joiden suunnittelu käynnistyy vuonna 2018 tai sen jälkeen, tullaan rakentamaan Joutsenmerkin vaatimien kriteerien mukaisesti yhteistyössä Ympäristömerkinnän kanssa.

–      Joutsenmerkki-talojen rakentamiseen liittyy toki haasteita, kun rakennuksessa käytettävien materiaalien on vastattava tiukkoja kriteereitä. Luotamme vahvasti siihen, että saamme kuitenkin osaavien yhteistyökumppaniemme kanssa löydettyä parhaat materiaalit ja ratkaisut tulevaisuuden rakentamiseen, toteaa Markus Heino.

Lisätietoa:

Markus Heino, toimitusjohtaja
JM Suomi Oy
markus.heino@jmoy.fi
040 500 1263

Petri Väisänen, toimitusjohtaja
Ympäristömerkintä – Motiva Services Oy
petri.vaisanen@ecolabel.fi

Susanna Virta, myynti- ja markkinointipäällikkö
JM Suomi Oy
susanna.virta@jmoy.fi
0400 323 080

JM Suomi Oy on osa JM AB –konsernia, joka on Pohjoismaiden johtava asuntojen rakentaja ja asuinalueiden kehittäjä. Konsernilla on toimintaa Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa. Toiminnan pääpaino on asuntojen uudistuotannossa pääkaupunkiseuduilla ja isoissa kasvukeskuksissa. Konsernin liikevaihto on noin 1,5 miljardia euroa ja sillä on noin 2 400 työntekijää. Yhtiö on noteerattu NASDAQ Tukholman Large Cap -listalla.

JM pyrkii toiminnassaan pitkäjänteisyyteen ja toteuttaa kestävän kehityksen periaatteita. Emoyritys JM AB on jo vuosia asuttanut Ruotsin tyytyväisimpiä asukkaita – ja tästä yhtiö on myös palkittu.

JM Suomi Oy on perustettu vuonna 2006.